Kdy a jak
Kdy navštívit klinického logopeda
Úspěšnost logopedické péče je závislé na jejím včasném zahájení. Vhodné období k zahájení péče je závislé na diagnóze poruchy řeči a sluchu.
Věk k zahájení logopedické péče
Diagnóza
Co nejdříve po zjištění vady
vady sluchu
rozštěpové
vady
Mezi 2,5. - 3. rokem věku
opožděný vývoj řeči
vývojová
dysfázie (dítě nemluví vůbec, mluví málo, tvoří
ojediněle věty)
3. rok věku dítěte
balbuties, tumultus, vývojová neplynulost
4. rok věku dítěte
vývojová dysfázie (dítě je neobratné ve vyjadřování,
slovní zásoba je chudá, potíže v percepci, vadná výslovnost mnoha hlásek)
dyslalia
multiplex (jedná se o mnohočetnou patlavost, kromě
hlásek L, R, Ř, sykavek, chybí často Ď, Ť, Ň, K, CH, H, F apod.)
dyslalia (jedná
se o patlavost, kdy jsou hlásky tvořeny deformovaně - např.velární R nebo interdentální sigmatismus)
5. rok věku dítěte
dyslalia (dítě některé hlásky vynechává nebo nahrazuje jinou artikulačně snazší hláskou, často se jedná o sykavky, L, R, Ř)
Mladší školní věk
vývojové poruchy učení (často s poruchou artikulace, tempa řeči, plynulosti mluvy apod.)
Dospělí
veškeré poruchy řečové komunikace přetrvávající z dětství nebo vzniklé v dospělosti,
např. dyslalia, tumultus, balbuties, afázie, dysatrie, ohluchnutí atp.